Právny Newsletter 03/2024
Legislatívna správa č. 1
◘ Prácou pre obec k oslobodeniu alebo zníženiu miestnych daní alebo poplatkov
Podľa § 103 ods. 5 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 582/2004 Z. z.“) obec môže ustanoviť všeobecne záväzným nariadením, že jedným z kritérií pre oslobodenie alebo zníženie miestnej dane, miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady bude vykonávanie dobrovoľníckej činnosti podľa osobitného predpisu v prospech obce na podporu plnenia jej úloh.
V poznámke pod čiarou k odkazu 47a), ktorý je zavedený k osobitnému predpisu, je uvedený zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o dobrovoľníctve“). Dobrovoľnícku činnosť vykonávanú pre orgány verejnej správy upravuje § 7 zákona o dobrovoľníctve. Podľa uvedeného ustanovenia vyššie územné celky, obce a nimi zriadené alebo založené právnické osoby môžu využívať dobrovoľnícku činnosť na podporu plnenia svojich úloh podľa osobitných predpisov na účel podľa § 3. Pri využívaní dobrovoľníckej činnosti majú tieto právnické osoby postavenie a povinnosti vysielajúcej organizácie alebo prijímateľa dobrovoľníckej činnosti podľa tohto zákona. V § 3 zákona o dobrovoľníctve sú vymenované činnosti, ktoré dobrovoľník podľa zákona o dobrovoľníctve môže vykonávať ako aj činnosti, ktoré sa za dobrovoľnícku činnosť nepovažujú.
V nadväznosti na vyššie uvedené, obec môže taktiež podľa § 103 ods. 5 zákona č. 582/2004 Z. z. odpustiť alebo znížiť poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (ďalej len „poplatok“), ak poplatník vykonáva dobrovoľnícku činnosť podľa zákona o dobrovoľníctve, ktorá je v prospech obce na podporu plnenia jej úloh za podmienky, že takéto kritérium ustanoví obec na príslušné zdaňovacie obdobie vo všeobecne záväznom nariadení. Zníženie alebo odpustenie poplatku, rovnako ako určenie písomností, ktorými daňovník potvrdí dobrovoľnícku činnosť, zákon č. 582/2004 Z. z. neustanovuje, a preto je vo výlučnej kompetencii obce ustanoviť vo všeobecne záväznom nariadení sumu zníženia, resp. odpustenie poplatku a zároveň ustanoviť potvrdenie, ktorým daňovník preukáže dobrovoľnícku činnosť.
Je potrebné však poznamenať, že uvedené ustanovenie nemožno použiť na odpracovanie dlhu ( odpustenie daňového nedoplatku). Možno ho použiť ako dôvod na úľavu pri vyrubení poplatku alebo pre oslobodenie od poplatku ( resp. po jeho vyrubení) podľa § 82 zákona 582/2004, ale nie na odpustenie daňového nedoplatku. Odpustenie daňového nedoplatku je riešené v § 70 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní.
Legislatívna správa č. 2
◘ Opomenutý príjem obce: Poplatok za rozvoj
Tento poplatok môžu obce vyberať od stavebníkov od roku2017, následne sú však zákonom viazané ho využiť na úhradu kapitálových výdavkov a nie na bežnú údržbu. Tento spôsob získavania financií na rozvoj stále využíva málo obcí čo konštatoval aj Národný kontrolný úrad. Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 9. mája2023 zákon č. 205/2023 Z.z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy (ďalej len „zákon č.205/2023 Z. z.“), ktorým sa v čl. LIV mení a dopĺňa zákon č.447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o poplatku za rozvoj“).Napriek tomu, že zákon č.205/2023 Z. z. nadobúda účinnosť 15. júna 2023, čl. LIV (ďalej len „novela zákona“ nadobudla účinnosť 1.4.2024.
Okrem názvoslovia a iných zmien vyplývajúcich z novej stavebnej legislatívy reaguje novela zákona aj na niektoré problémy aplikačnej praxe mení nasledovné ustanovenia o poplatku za rozvoj: Predmet poplatku, vznik zánik poplatkovej povinnosti oznamovacia povinnosť, poplatníka, základ sadzbu, výpočet, vyrubenie, splatnosť, vrátenie použitie výnosu.
Legislatívna správa č. 3
◘ Verejné priestranstvo ako predmet dane
Čoskoro budú obce pripravovať nové návrhy Všeobecne záväzných nariadení (VZN) o miestnych daniach a poplatkoch. Jednou z miestnych daní je aj Daň za užívanie verejného priestranstva, ktorú obce často krát využívajú pri riešení parkovacej politiky. Treba však poznamenať, že obec je povinná zaviesť všeobecne záväzným nariadením tie konkrétne druhy užívania verejného priestranstva, za ktoré chce daň za užívanie verejného priestranstva vyberať. Vymedzenie osobitného užívania verejného priestranstva príklad mi umožňuje obci vyberanie dane za osobitné užívanie verejného priestranstva rozšíriť aj o ďalšie osobitné užívania za podmienky, že tieto osobitné užívania určí vo všeobecne záväznom nariadení. Bez konkrétneho vymedzenia osobitného užívania verejného priestranstva všeobecne záväzným nariadením nemôže obec túto daň vyberať. Preto je dôležité dobre určiť vo VZN o ktoré verejné priestranstvá sa jedná a nepostačuje vágne definovanie, že všetky chodníky, námestia atď. sú verejným priestranstvom, pretože takéto vymedzenie sa nepovažuje za jednoznačný spôsob určenia verejných priestranstiev.