Právny Newsletter 01/2025

Legislatívna správa č. 1

◘ Zmeny v úprave nakladania s majetkom obce

Chceli sme Vás upriamiť, že dňa 01.01.2025 nadobudol účinnosť zákon č. 320/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí. Dochádza k zmene v doručovaní návrhov do obchodnej verejnej súťaže (§ 9a ods. 4 zákona o majetku obcí) a cenových ponúk do priameho predaja (§ 9a ods. 11 zákona o majetku obcí). Už nebude povinné výlučne elektronické doručovanie, ak má záujemca aktivovanú elektronickú schránku; o forme podania rozhodne záujemca. Táto zmena reaguje na aplikačné problémy so zákonom o e- Governmente a na komplikácie pre záujemcov, ktoré mohli viesť k nižšiemu počtu ponúk. Obec bude zároveň povinná zabezpečiť mlčanlivosť o údajoch z podaných návrhov až do uplynutia lehoty na ich predkladanie a zavedie na to primerané opatrenia. Novela zavádza ďalšiu výnimku z povinnosti vytvárať súťažné prostredie pri nájme majetku obcí (§ 9aa ods. 2 písm. f) zákona o majetku obcí). Týka sa to nájmu majetku obstaraného z verejných prostriedkov (napríklad z fondov EÚ podľa zákona č. 292/2014 Z. z. a zákona č. 121/2022 Z. z.), ak bolo ich poskytnutie podmienené zabezpečením využitia tohto majetku v súlade s podmienkami dotácie. Obec bude zároveň povinná zabezpečiť mlčanlivosť o údajoch z podaných návrhov až do uplynutia lehoty na ich predkladanie a zavedie na to primerané opatrenia. Novela zavádza ďalšiu výnimku z povinnosti vytvárať súťažné prostredie pri nájme majetku obcí (§ 9aa ods. 2 písm. f) zákona o majetku obcí). Týka sa to nájmu majetku obstaraného z verejných prostriedkov (napríklad z fondov EÚ podľa zákona č. 292/2014 Z. z. a zákona č. 121/2022 Z. z.), ak bolo ich poskytnutie podmienené zabezpečením využitia tohto majetku v súlade s podmienkami dotácie. Táto výnimka platí len počas obdobia, kedy obec plní podmienky poskytnutia prostriedkov. Ďalšou zmenou je možnosť pre obce prenechať svoj majetok do nájmu aj za nižšie nájomné, než je
obvyklá hodnota (§ 9aa ods. 3 zákona o majetku obcí). Toto sa bude týkať aj hnuteľných vecí s nízkou zostatkovou cenou (do 3 500 eur) a nájmov nepresahujúcich desať dní v kalendárnom mesiaci. Dôvodom sú praktické problémy, napríklad pri verejnoprospešných akciách. Obec bude pri tejto výnimke vychádzať z účelu využitia majetku (všeobecne prospešné služby). Predaje a prenájmy majetku, ktoré nebudú dokončené do 31. decembra 2024, sa dokončia podľa doterajších pravidiel. Za nedokončené sa pravdepodobne považujú prípady, kde už obec zverejnila zámer predať alebo prenajať
majetok. Tieto zmeny prináša

Zmeny v paušálnych trovách konania - Priestupkové konanie

Prinášame stručný prehľad najpodstatnejších zmien týkajúcich sa paušálnych trov konania o priestupku: Od 1. marca 2025 dochádza k zvýšeniu sumy paušálnych trov konania o priestupku na základe novely vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 16/2025 Z. z.1 . Táto novela mení pôvodnú vyhlášku č. 411/2006 Z. z., ktorá sa od jej vydania nezmenila

Vo všeobecnosti: 27,50 € (predtým 16 €)

Ak sa pribral znalec z odboru psychiatrie: 85 € (predtým 49 €)

Ak sa pribral znalec z iného odboru ako psychiatrie: 57 € (predtým 33 €)

Povinnosť uhradiť trovy konania vyplýva z § 79 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch . Orgán prerokúvajúci priestupok je povinný uložiť túto náhradu občanovi uznanému za vinného z priestupku, ako aj navrhovateľovi, ak bolo konanie zastavené z určitých dôvodov . Paušálne trovy konania nepokrývajú konkrétne náklady správneho orgánu, ale predstavujú pevnú
sumu . Zvýšenie súm zohľadňuje infláciu od roku 2006 do roku 2024, pričom predkladateľ novely vychádzal z dát a výpočtov Inštitútu správnych a bezpečnostných analýz Úhrada trov konania je príjmom štátneho rozpočtu, pokiaľ osobitný zákon nestanovuje inak. Ak priestupok prerokovala obec, táto úhrada je jej príjmom. Z dôvodov hodných osobitného zreteľa je možné od povinnosti uhradiť trovy konania úplne alebo čiastočne upustiť .